dinsdag 2 november 2010

Asilah
Mohammedia / Casablanca /Marrakech/ Atlasgebergte
Agadir /Essouera

30 september gaan Greet en Toos met de auto naar Grenada, Ton blijft achter voor de boot en de reparaties. Het rijden naar Grenada is wel even wennen.
We gaan naar het pleintje waar het Alhambra te zien is. Er is muziek en we genieten van deze plek .
We lopen terug naar de stad en onderweg komen we een dertig jaren kroeg tegen in de oude stad, heel sfeervol.
Ook bezoeken we de Kathedraal uit 16 de eeuw. Groot en hogo prachtige schilderijen.
Ook bezoeken we nog een museum van de Spaanse schilder Jose

De volgende dag naar het Alhambra de kaarten voor de morgen om half tien zijn uitverkocht maar we hebben om 17 uur plek voor de paleizen ,daarna snel naar de boot voor het donker.

De lier is intussen gemaakt, goedkoper dan verwacht want een mannetje heeft de schroefdraad kunnen reparen.
Nu de motor man nog, die komt zaterdag s’avonds om 21.30 klaar.
We kunnen vertrekken, maar de wind is 33 knopen en maandag ook.
We besluiten zondag, zondag te houden en een wandeling langs het strand.
In een tentje aan het strand zitten de Spanjaarden die er gezellig zitten te lunchen met elkaar jong en oud plus kinderen.

Maandag gaan we met de auto de Sierra Nevada en de bergdorpjes:Picena ,Casllejo, Puerto la Raggui/ Cafee paplo koffie
Daarna een mooie wandeling op de summit van de Siƫrra Nevada.
Terug over de punt met een prachtig uit zicht en verder over de grote weg zes uur thuis.

Dinsdag om 10 uur vertrokken eindelijk mooi weer geen wind dus motoren naar Motril
Een zwaardvis sprong uit het water vlak bij de boot. Bij Motril voor anker bij Hotel Ciroko,
Er stond geen wind dus als er boot voor bij kwam lagen we te schommelen op de golven.

Woensdag naar Gibraltar weer geen wind op de motor dus maar wel vliegende vissen dolfijnen en een haai. De rots van Gibraltar was van veraf goed zichtbaar.
In Gibraltar echt Engels gegeten Fish and (kleffe) Chips en van het stad genoten

Voor zonsopgang vertrokken 6 uur pm binnen in Gibraltar.

Marokko haven Smir onderweg dolfijnen, auto gehuurd en op bezoek in blauw
Chechaoan kleurrijk, Berbers in djamella”s (lange jurken met capuchon) en veel papavervelden met vergunning!.

De regen komt met bakken uit de lucht ,het duurt wel even ( 3 uur rondjes!) voordat we een hotel hebben wel heel mooi vlakbij de medina,
We gaan door de medina en zijn verbaasd over de mooie kleuren waar onder de indigo blauw en de roodbruine kleur van de stenen het geeft een vrolijke uitdrukking ondanks dat het regent, na het eten komen we in een Riad die open is voor publiek waar een jongen de meubels maakt die zeer kleurrijk is en daar boven op met versiering gesneden met een figuurzaag. Hij laat dit vol trots aan ons zien.

De volgende dag gaan we weer op stap en ontmoeten we een Nederlandse die in deze stad woont wij mogen even in haar huisje kijken. Daarna bezoeken we het Spaanse Kasteel wat vooral een prachtig uit zicht heeft over de stad. We laten Chefchaouen op ons in werken door nog eens rustig er door heen te lopen. Terwijl Toos en Greet even nog wol kopen drinkt Ton op het pleintje tussen de berbers in een mannen huis een kopje koffie.
Ton heeft al een paar keer hasj aan geboden gekregen en wordt aangesproken met de naam Ali Baba.

Als we nog wat geld willen pinnen gaan we naar een echt modern moslim dorp boven Smir hier is een markt en door de regen is het er vies we kopen bij een bakker brood en yoghurt ,waar we heel aardig worden geholpen en Toos gaat een dampartij met vreemde spelregels aan op straat

Smir 11 oktober
Voor we vertrekken gaat Ton uitklaren. Daarna moeten van onze plek nog even voor het haven kantoor afmeren om een stempel te halen bij de douane. Het kan zomaar gebeuren dat ze aan boord komen.
Als we de haven uit zijn en richting Ceuta varen komt er een soort klein vissers bootje richting de boot en wil bij ons afmeren waarschijnlijk om hasj te verkopen.
We geven duidelijk aan dat ze niet mogen afmeren. Na alle ervaringen met aanbiedingen van hasj. Als we in Ceuta zijn proeven we duidelijk weer de sfeer van Spanje.

S’morgens vroeg opgestaan voor de stroom te pakken.
Helaas stroom tegen dit moet je goed van te voren bekijken getijtafels zijn hier niet betrouwbaar, veel verschillende stromingen in de Straat van Gibraltar.
Maar wat heel bijzonder was dat we overal dolfijnen om ons heen hadden van groot tot klein. Uit eindelijk hadden we stroom mee en kregen we de golven uit de oceaan.
Wat een deining.

In Tanger aangekomen binnen gezwaaid door de vissers, maar helaas geen plek in de haven. Dus voor anker en niet van boord ook waait het harder dan voorspeld.
Maar we liggen in een baai die beschermt goed voor zuid westen wind.

Van Tanger naar Asilah,
Er staat weinig wind en met een flinke deining varen we het kleine gaatje van de vissershaven op half tij binnen. Zo gauw we voor anker liggen komt de haven autoriteit aan boord met een roeibootje, niet voor het milieu maar hij heeft geen motor hij vertelt ons dat we niet te lang van boord kunnen vanwege dieven/voleurs en dan zouden we een bewaker aan boord ( zijn ami dus >> lukt dus niet)) moeten hebben. .

We zijn de medina in gegaan die ligt prachtig aan het water voor de rest voelt het erg kunstmatig aan met de kunstwerken en de mensen zijn ook hier weer gesloten.
Volgende dag vroeg vertrokken om een nacht door te varen naar Mohammedia vlakbij Casablanca.
Met hoog water de haven uit en toch nog flinke golven in de haveningang zelfs bij nu rustig weer is dus geen haveningang voor zwaar weer.

Al gauw kunnen we zeilen ook in de nacht hoeven we maar 4 uur te motoren.
S’morgen komen we om 8 uur in de haven aan vol de havenmeester is erg aardig en zegt dat we wel zondag een plaatsje kunnen krijgen dus we gaan eerst anker buiten de haven
Ton gaat er voor om een plekje te regelen en gaat in de bijboot op stap .Als je over de haven kijkt zie je de vissers met kleine bootjes en veel man aan het werk het krioelt er van donkere mannen, echt Afrika.

Dan gaat er een boot weg en Ton is net klaar met de immigratie dienst gaat nu met de haven meester overleggen. Terwijl Greet en ik met een Frans stel zitten te praten.
dat ons van alles vertelt over het eten en de taxi en de treinen.

We kregen een prachtige plek in de haven en besluiten om zo veel mogelijk van Marokko
te gaan zien. Deze dag was met een met goed eind
Daarna de kustwacht aan boord komt om nog meer formaliteiten van het zelfde te noteren.
Als we s”avonds, het plaatsje in gaan zien we een heel andere Marokko dan we tot nog toe hebben gezien. Mooi uitziende de winkels en eethuisjes.

We gaan met de trein voor 4 dagen naar Marrakech, een rit van 3 uur, ons pension is midden in de medina Riad Zitoun , een heerlijk plekje om te vertoeven.

Riad Zinoun guest house www.riadzinoun.com

Ton wordt ook hier als Ali Baba herkend. In de medina wordt van alles te koop aangeboden en er zijn ook vele ambachten.
Er ontstaat strijd tussen het Hollandse ’ kijken kijken en niet kopen ‘ volgens de Marokkanen en ‘ Hebben hebben en te hoge prijzen ‘ volgens ons Hollanders.
Op het plein s’avonds slangenbezweerders, spelletjes , tarot , waarzeggers en theater en eten dat op straat met grote vuren wordt klaargemaakt. Een prima sfeer.

De volgende dag gaan we eerst naar het paleis aan de rand van de medina Het lijkt in stijl op het Alhambra en er is veel moois bewaard gebleven. Wandelen door de straatjes willen een tuin zien die gesloten is
We hebben een museum gezien dat erg op de stijl van het Alhambra lijkt . De madras school voor het moslimgeloof lijkt op een klooster en is binnen weer net zo bewerkt als het Alhambra daar zien we de foto van Maxima en Willem Alexander. Mooie kalligrafie In het museum is een prachtige tentoonstelling en het wordt ons steeds duidelijker dat de kunst niet bestaat uit mensen en dieren dit heeft te maken met het moslim geloof ook een moderne tentoonstelling laat zie wat voor gevoel dat geeft
De tweede dag nodig de eigenaar zich uit om met ons uit eten te gaan, dan we in een rijtuig naar een decadente” James Bond” uitgaansdinerclub. Een tent met buikdanseressen en extreem publiek , alles kan en gebeurt hier, Greet keek haar ogen uit, weer zo anders , een land van uitersten. Graftombes bezocht ook met Alhambra achtige decoraties.
De volgende dag is er in het pension de sitar speler Omar hij speelt Cha muziek en de avond met zingende pensiongasten en tromgeroffel op rijstpannen is onvergetelijk. Hiervoor zijn we nog naar een hammam geweest zo wat kwam er een vuil af en wat was de massage lekker. Een dag gaan we het rode Atlas gebergte in.Deze rit was te toeristies we hadden beter moeten zeggen wat we wilden.

Mohammedia – Agadir weinig of geen wind bijna alles op de motor 2 dagen en 2 nachten dolfijnen onverlichte vissersboten. Kustwacht beveelt ons de 4 mijls zone te respecteren. In Agadir meren we af in de vissershaven met heel veel vissersboten aan een gammele steiger van de verlopen Nautic Yachtclub. Het personeel van de haven de dag- en nachtwacht zijn heel aardig en we drinken samen thee.
De chique jachthaven is er wel pas klaar en een stukje verderop te mondain voor ons.
3 soorten autoriteiten op bezoek in uniform en grote pet die allemaal dezelfde gegevens noteren, rookgerei op verzoek verstrekt vanwege de stress in deze baan.
Prachtige medina bezocht niet de oude maar meer een openluchtmuseum
de volgende dag met de bus naar Essouera. Een mooie vissersplaats waar we zeker niet met de boot hadden willen liggen, ook de medina is mooi.
We kunnen nu genieten van het onderhandelen dat we inmiddels aardig geleerd hebben zonder in de stress te raken.
Volgende dag doen we rustig aan en Greet besluit om vanuit Agardir naar huis te gaan.
Als wij de volgende dag willen varen start de motor niet en koelvloeistof verdwijnt als sneeuw voor de zon. Gelukkig hebben we hier goed contact en Thomas die komt kijken als vriend en die roept er een goede monteur bij deze repareert normaal de vissersboten, die liggen nu werkeloos in de haven liggen volgens zeggen mogen ze niet uit varen omdat de biologen dat verboden hebben en alleen de kleine bootje uit varen. Dus onze defecte motor is welkom.
Toos is al dagen op pad met boek en fiets zodat de mannen rustig hun werk kunnen doen er ontstaat een leuke vriendschap tussen de mannen en Ton. Ze werken door maar rustig en doen het voor hun plezier.
Toos heeft het vertrouwen al veloren dat de motor het ooit nog een keer goed gaat doen.
We hebben er al zoveel aan gedaan door verschillende mensen. We hebben nu afgesproken dat we niet vertrekken voordat alles het goed doet, dus geen lekken met koelvloeistof. En anders stoppen we met de reis.
We hebben ook bijzonder veel geluk gehad want onderweg is de motor blijven werken en we hebben heel veel gemotorsailed.

Toos zit meestal te lezen in het parkje van Agadir omdat het strand te heet is.
Als ze daar zit te lezen komt er een jongen naar haar toe die vindt haar mooi en wordt handtastelijk. Voor Toos was het toch te bizar en ze zei tegen de jongen dat hij haar zoon had kunnen zijn ,net zo oud als hij en ze zie dat ze het niet netjes vond wat hij deed.
Weer in het boek gaan lezen en daarna ging hij weg.
Ja Marroko, het is wennen ze zijn brutaal in onze ogen.
Agressief maar er is een hoop theater bij ook het zijn er mooie aspecten aanraken is in hun cultuur heel gewoon en dat heeft wel iets; ook ons fietsje wordt zonder te vragen helemaal betast.
Maar loop je op straat bijna tegen iemand aan gaan ze echt niet opzij dit hebben ze niet geleerd.

Bij het betalen hanteren ze meerdere prijzen en als toerist betaal je het dubbele. Als vriend kan het gebeuren dat je het gratis krijgt. De rijken buiten alles uit en de armen krijgen niets.
Het is nu zondag de laatste dag van de maand, de motor is nog steeds niet klaar maar vordert ; we gaan 3 november vertrekken naar Lanzarote.