woensdag 28 juli 2010

Mythos Mykines
Korinthe ,Athene, Aegina

1 juli Pim met drie vrienden neemt de boot over en we gaan een maand aan land
De volgende dag gaan we met de bus naar Athene. De chauffeur houdt van scheuren vooral door de bocht en kan niet rijden, met zweet in me handen komen we in Athene aan.
Hier drinken we eerst een kopje koffie drinken op een pleintje. Toos loopt een blokje om en vindt een Grand hotel bij het Omomia plein met een prachtig uitzicht op de Acropolis vanaf het dakterras.

We nemen we een rondtour met een siteseeing bus om de stad te verkennen en stappen uit bij Psiri het gebied van de ambachten. De vis en vleesmarkt is heel uitgebreid en de slagers staan uit te benen en te hakken, veel vis is er niet.
Als we een beetje uit dit gebiedje komen zien we een hoop armoede , bedelaars en druksgebruikers, er worden twee jongens in de handboeien afgevoerd. Er is veel politie.

Het bezoek aan het historisch archeologisch museum is super.
Veel grote beelden goede uitlegborden .We eten en drinken er wat op een binnenplaats met beelden in het groen en serene rust. We spenderen er meer dan 4 heerlijke uren. Eten in Plakka. Naar Kolonaki gewandeld de Lycabettushill beklommen.

Naar de Acropolis. Erg druk veel mensen ,uit de verte eigenlijk indrukwekkender dan dichtbij met name door de drukte mis je sfeer.

We reizen met metro,tram naar Piraes en ontsnappen aan zakenrollers die de ingang van de tram druk pratend versperren wat duwen en naar de broekzak van Ton grijpen. Gelukkig zitten er 2 zakken in de broek, een met klep en een verborgen zak met rits. Als Ton wat voelt en kijkt , zijn de 2 jongens als een flits verdwenen.

7 juli met de bus en gids naar het ORAKEL van Delphi .Vroeger zat daar een priesteres boven een spleet met vulkanische dampen en sprak dan verrassenderwijs onsamenhangende woorden die vervolgens door priesters in orakeluitspraken werden vertaald. De plek voelt speciaal en werd door spectaculaire setting aan de rand van de klif gezien als de navel van de aarde.
Het fenomeen ORAKEL is actueel in de vorm van Paul de inktvis die voetbaluitslagen voor de wereldbeker voorspelt , groot nieuws op BBC en CNN.

8 en 9 juli Staking openbaar vervoer wij vertrekken met de auto De beloofde nieuwe fiat panda is inmiddels een gebutste fiat punta met gillende v-snaar ,geworden. bestemming Pelion een berggebied , het plaatsje Portaria en slapen in Xenia Palace . We bezoeken het dorpje Makirmitsa in pension hoge huizen dorpsplein met holle plantaanboom

10,11 en 12 juli Kastraki Meteora !! Wat een uitzicht, grijze gladde bergen met bijzondere vormen.
Kloosters bezocht ,Toos moest rok aan over broek. Teruggewandeld naar hotel door de wildernis over zeer smalle paadjes. Toos geeft protesten en volgt toch. Komen we ooit door het struikgewas heen is de vraag , schrammen op de benen, geen eind in zicht. Dan volgen we een droge rivierbedding tot deze ook dichtbegroeid is en we komen wonder boven wonder tot vlakbij het hotel, echter er is een groot hek met scherpe punten en die grijpen in Toos haar witte broek. Maar we zijn met enige kleerscheuren ‘thuis ‘ aangeland. Ooievaars op de kerk gezien in dorp gegeten
12 juli Weer een spannende wandeling en Toos volgde toch ondanks ervaring gisteren. We worden beloond met een groene rups op het pad en schildpadden die de weg wezen bij onduidelijke splitsingen van paden. Mooie tocht van ruim 3 uur en we komen uiteraard niemand tegen.

13 juli en 14 juli Autorit via het bergdorpje Metsovo over een spectaculaire weg naar Ioannina We wandelen in de stad we zien een minaret met ooievaars en een mooi meer met veel vis en futen.
Een dagje niets en skypen met Wouter Do en fam de Heij Ton wilde wel meewinkelen ,maar helaas alles gesloten.

15 juli We bezoeken de een paar van de Zagorochia villages ( authentieke bergdorpjes) In Aristi en drinken heerlijk koffie in een café met lokale beschildering die vergelijkbaar is met met die van Hindelopen .Met haarspeldbochten gaan we omhoog en bereiken Vikos om de gorge = kloof ( Canyon ) 900 meter diep in te gaan. Een schitterende afdaling trappen en een smal pad en we bereiken nat van het zweet na 1,5 uur lopen een droge rivierbedding met grote witte ronde stenen. We genieten van de plek omhoog klimmen in de zon is een heftige klus, onderweg zien we uitwerpselen van een Beer?? of eenvoudig een bergkoe?

16 juli . Moskee van de Pasja bezocht en museum van de revolutie
Dodona met het ORAKEL al in 2600 BC ,waar de duiven in de eikenboom, de bladeren mystiek deden ritselen .Het was voor ons heerlijk rustig en we hebben genoten van de plek.

Ook hier zien we weer hoe er omgegaan wordt met geld dat gekregen is uit de EU pot. Leegstaande gebouwen, borden die de verkeerde kant op wijzen , paden die nergens heengaan en meer personeel dan bezoekers.

17 juli. Van Messalonigio naar Olympia Pelopennese, waar de Olympische spelen zijn ontstaan. Het is druk op de weg met veel inhalers, iedereen rijdt te hard. Als beloning nemen we een hotel met uitzicht. Olympia Vela boven op een berg.

18 juli Vroeg op en Olympia bakermat van de spelen bezocht en we zijn getrakteerd op een repetitie voor een uitvoering de 23 ste voor het ontsteken van de Olympische vlam door dansende dames met lauwertakken en 4 atleten. Het museum daarna was heel mooi veel beelden van de heldendaden van Herakles. Foto gemaakt van een Griffin die vriendelijk zijn kind likt. Griffins zijn dus niet altijd gevaarlijk.
Souflaki bij ondergaande zon.
Pim belde dat de motor te warm wordt en sist.

19 juli Na ontbijt op weg naar de Apollotempel die helaas overdekt is door een tent in Vasses.
Koffie gedronken in een taxichauffeurs café. Daarna een autorit op veel slingerwegen door hoge bergen.

20 juli Op basis van een tip van het hotel gaan we naar Ancient Messina een grote archeologische site in de bergen met prachtig uitzicht.Daarna zijn we naar Kardamilli gereden.
Het hotel van die avond biedt een mooie villa aan en er is een mooi strandje
Een heerlijke kamer met 2 balkons.
S”avonds een vis gegeten door die de restaurant eigenaar zelf gevangen was, haak moet nog uit de bek.
Toen hij ons de vis liet uit kiezen zei hij bij een stuk vis dit is een soort spring vis en het had de omvang van een dolfijn dus je snapt wel dat die vis het niet werd.
Ton begreep het niet.
Even het stadje in een lekker taartje gekocht. Dat is echt Grieks en in onze kamer koffie met een taartje gegeten.

21 juli Ontbijt op terras en met wandelkaart op stap .Eerst proberen de start te vinden van het pad , dat valt zoals gewoonlijk in dit land niet mee.
We komen via een paar smalle paadjes weer in de droge rivier en besluiten via een andere route te starten en rijden naar Kalives daar vinden we een steil pad naar beneden. De aanwijsborden zijn weer verwarrend omdat de spelling op de borden nooit klopt met de kaart Het is 11.00 uur diep in de kloof bereiken we de rivier en lopen door de droge bedding in de kloof . Het is bloedheet en zwaar , we lopen over die grote witte ronde keien en zien weer prachtige vlinders.
We komen niemand in de rivierbedding tegen en bereiken het klooster Aghio Sotiros, Ton neemt een douche in de fontein maar dan staan we voor een gesloten hek. Toos neemt een kloek besluit ‘ het hek moet open !!“ , ze laat haar wandelplan niet door een hek verstoren.
Via het binnenplaatje van het klooster vinden we een pad gemerkt met rode en gele verf; het is heel steil, soms gaan we op handen en voeten en de zon brandt op z’n felst, het is zwaar.
1,5 uur later zijn we op de top van de berg ,water wordt gerantsoeneerd,en we vinden een klein kerkje dat gelukkig wel op de kaart staat. Via een breed pad vinden we gelukkig een rood wit aangegeven paadje langs de berg terug.
Om 15.30 zitten we uitgeput naast een kerkje bij de auto.
S’avonds heerlijk non –Grieks gegeten is een prachtig bar café aan zee.
Met een super salade heerlijke chickenpie, tapas hapje en een heerlijk biertje ook de koffie was super.

22 juli We rijden richting Sparta. Op de belangrijkste kruispunten in het centrum van Kalamata staan geen borden dus we missen een afslag en maken een paar rondjes in Kalamata.
Richting Sparta hebben we een B&B hoog in de bergen Pension Kanada met ‘ been ‘soup en ‘ haineken’ beer op de kaart.
We besluiten om even te rusten ,als we goed en wel liggen begint het te onweren en stortregenen. Er staat een grote den voor ons raam en op het moment dat de regen stopt en de zon weer schijnt krijgen de regendruppels die aan de naalden hangen allerlei kleuren en fonkelen ze aan de boom.
Alle regendruppels worden een soort regenboog druppels .Het begint weer door te regenen te onweren.

23 ,24, 25 juli
De Byzantijnse stad Mystras bezoeken we vroeg in de morgen. De weg er naar toe met overhangende rotsen en ravijnen is indrukwekkend. Van de antieke stad is veel te zien,vanaf het kasteel mooie uitzichten. We krijgen uitleg over een klein kerkje.

Wouter gebeld , hij is klaar , de scriptie is ingeleverd 50 pagina’s eindelijk hij is vrij en de rode draak is overwonnen. SUPER!!!

Einddoel deze dag is Mycene daar gaan we plat op bed na een douche om af te koelen.

Mycene heeft een reusachtige stadwal met reusachtige steen blokken De cyclopen zouden dit wel gebouwd moeten hebben ,zo groot zijn de bouwblokken. De ingang van de graftombe is van Atreus. Het dorpje is in mineur 70% minder bezoekers en teveel verlopen restaurants.
Pim belt dat hij waarschijnlijk maandag op het eiland Aegina is

Wij gaan er morgen heen om te verkennen voor het repareren van de hydrauliek van de hefkiel.

Van Athene gaan we met een snelle Flying Dophin draagvleugelboot naar Aegina, het eerste beste hotel voor 40 E p/n geboekt en op de scooter een verkenning gedaan naar werven aan de noordkust.
Fogel en Pim komen daar aan met de boot, die op de wal moet voor de reparatie aan de hydrauliek want er is een lekke leiding,
Dat is een hele klus want een 4 meter lange cylinder die de kiel op zijn plaats houdt moet met een kraan uit het schip worden getild staan er 8 man luidkeels op zijn Grieks te ‘ overleggen ‘ . De klus neemt een paar dagen in beslag en lukt.
We hebben scooters gehuurd, maar de tankautochauffeurs staken ,dus er is op het hele eiland geen benzine ; voor ons geen nood want we gieten de tank van de buitenboordmotor leeg in de scooters en met een extra walm scheuren we weer over het eiland.
Donderdag 29ste vertrekken Pim en Fogel daarvoor voor een bezoek aan Athene en wij gaan aan boord.

1. Ton en Toos, wat geweldig dat we voor jullie vertrek een kaartje ontvingen met jullie www adres. Na onze heerlijke vakantie eindelijk eens tijd om de site te bekijken. wat een geweldig plan hebben jullie gemaakt voor het komende jaar........jaloersmakend....! Wij gaan jullie zeker volgen, wensen jullie een hele fijne reis...genier ervan en vanuit eigen ervaring weten we dat de eindbestemming Nieuw Zeeland een geweldig toetje gaat worden!!!
    Veel groeten uit Zeist van Pieter, Marjolijn, Pieter jr (5) en Hidde (2) van de Kerk- van Mierlo!!!

2. hoi Ton en Toos mooie avonturen! Ik ben paar dagen terug met Wout en zijn iets kleinere boot ook weer eens op avontuur geweest. Was leuk. Op en neer naar pampus met een tussenstop in Durgerdam. Verder nog nieuws dat ik een leuke baan in amersfoort heb gevonden en volgende week naar amsterdam verhuis. Lang niet gek.
    Veel plezier nog op jullie trips!
    x jaap

3. Ha Toos en Ton,

Geweldig leuk om jullie reisverhalen te lezen en de bijbehorende foto's te kunnen zien.
    Ik blijf regelmatig een kijkje nemen.

Liefs Bernard en Erna

4. Hoi Ton en Toos,
    Wij hebben sinds een paar dagen vakantie en liggen nu in Dieppe met onze Déesse, gelukkig volledig hydroliekloos. Prachtige tochten alngs de krijtrotsen, gister gegolft in rustig zomerweer. Wat een heerlijk leven,dat smaakt naar meer... Gelukkig zijn de voortekenen voor onze minisabattical gunstig, volgend jaar drie en een halve maand weg. Nu nog kiezen tussen rondje Engeland en St Petersburg. Maar nu nog even kleine 3 weken hier genieten.
    Gefeliciteerd met Wouter, nu klaar of moet scriptie ook nog beoordeeld worden.
    Lieve groeten, Pieter en Monique

5. Net terug van een heerlijke vakantie in La douce France, en dan wil ik na het lezen van deze verhalen en het bekijken van de prachtige foto's wel weer weg. Heerlijk om zo te mogen meegenieten van jullie schitterende onderneming.

Blijf genieten, Moniek en Hendrik

6. Lieve Toos en Ton,

Wat een heerlijk verhaal, wat zullen genieten.
    En nu 30 augustus zijn jullie vast alweer de zeilen gehesen en op weg naar de volgende bestemming. Ik blijf jullie volgen hoor en wat goed dat Wouter klaar is, leuk om te lezen.
    Hier lijkt het wel herfst er valt liters water uit de hemel. Nou lieve luitjes ik kijk uit naar jullie volgende verhaal.
    Liefs Marjan

7. Hey Toos en Ton,
    eindelijk gekeken en gevonden!
    Mooi hoor jullie verslag!
    Alles goed met jullie?
    Blijven wel op de hoogte hoor(door Lieke.)
    Met Miles gaat het ook goed.Lekker dik en rond
    hihihi.Mis de vrijdagochtend ritten wel hoor....
    En jij?
    Het veulen van Roos is alweer groot.
    Heb jij het veulentje nog gezien Toos?
    Ik hoorde van Lieke dat het bij jullie nog bloedheet is..... nou hier niet hoor.
    De herfst is in aantocht pffff veel regen en wind.
    Dus blijf maar lekker daar hahahaha
    Ton, gaat het nog een beetje met de boot?en Toos natuurlijk hihihi scheurt ze nog wel eens uit haar broek zonder onderbroek......
    Dat was toch wel heeeel leuk!
    We hebben het er nog steeds over!Ik hoop niet dat iedereen dit kan lezen hahahaaha.

Nou ik zal Miles zo een kusje van jullie geven.

Lieve Toos en Ton, wij hopen dat jullie je prima vermaken daar!
    Maar dit gaat vast wel lukken!
    Heel veel plezier en tot mailens.
    Dikke kus van ons allllemaal.
    Liefs Dick, Karin, Niels en Mirjam.
    Ennnn natuurlijk het beestenspul.
    xxxxxxxxxxxx nogmaals van ons allemaal.